سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
به منظور بهبود عملکرد سایت براساس استاندارهای موتورهای جستجو برای جذب مخاطب بیشتر انجام می شود. عوامل زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذار هستند. کلمات بکار رفته در متن تا لینکهای ورودی به سایت شما.
تعریف دقیق سئو چیست: سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میشود تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب شود گفته میشود.
عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. امروزه این مفهوم به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو، به عبارت دیگر باید برای رضایت کاربر از نتیجه جستجو شده اهمیت ویژه ای قائل شویم.
مفهوم سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست، مناسب سازی سایت برای بازدیدکنندگان از فاکتورهای اصلی آن است. در چند سال اخیر سیاستهای گوگل با انتظارات بازدیدکنندگان از سایتها همسو شده است.
بازاریابی دیجیتال | دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه به عنوان زیر مجموعهای از مدیریت بازاریابی و تبلیغات به آن توجه می شود. توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار میگیرد. بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند. به جای اینکه تعریف مستقیمی برای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ ارائه کنیم، بهتر است همهی تکنیکها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر، نمونههایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب میشوند:
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
تولید محتوا
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)
گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Native Advertising) هم اشاره میشود.